مرکز مشاوره آنلاین

بخش مشاوره آنلاین پورتال به منظور طرح سوالات راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود را در زمینه های مختلف ازجمله مذهبی، خانوادگی و غیره... مطرح کرده و توسط متخصص بررسی و به آنها پاسخ داده می شوند.
برای طرح سوال یا مشاهده ی سوالات دیگران، وارد بخش مشاوره آنلاین شوید.

مشاوره آنلاین

آب و هوا
1397/09/08 تعداد بازدید: 12
print
 فواید ورزش بر سلامتی کودکان

فواید ورزش بر سلامتی کودکان

از آن جایی که به طور کلی پذیرفته شده است، بسیاری از بیماری های مزمن در اوایل دوره کودکی بروز می کنند، راهکارها و اقدامات پیشگیرانه باید حتی الامکان از این سنین شروع شوند. ورزش کردن یکی از عامل های مهم تعیین کننده بیماری های مزمن شناخته شده است، در صورت که شیوع ورزش نکردن در دوره نوجوانی، در حال افزایش است. بنابراین در چند سال گذشته، بیشتر تلاش ها بر اساس توسعه راهنمایی های کلی برای ورزش کودکان و نوجوانان بوده است.
 
ورزش، یکی از عامل های مهم سلامتی شناخته شده است. در بزرگسالان نشان داده شده است، نداشتن فعالیت بدنی و ورزش نکردن نه تنها به بسیاری از بیماری های مزمن جسمانی مانند : بیماری های عروق کرونر قلب، دیابت، انواع سرطان، پوکی استخوان و بیماری های ریوی وابسته است، بلکه با بیماری های مزمن روانی نیز ارتباط دارد.
 
هرچند علائم بالینی معمولاً تا سنین بزرگسالی بروز نمی کنند، ولی مشخص شده است، بسیاری از بیماری های مزمن در اوایل کودکی شروع می شوند. بنابراین، هرگونه برنامه ریزی در مورد پیشگیری بیماری های مزمن، باید بر دوره اولیه زندگی تأکید داشته باشد.
 
با توجه به اهمیت ورزش در سلامتی دوره جوانی مشخص شده است، در جوامع غربی میزان ورزش در این سن به طور معناداری کاهش یافته است. بنابراین، کودکان و نوجوانان به طور اخص، هدف اصلی برای راهکارهای پیشگیرانه از بیماری ها و برنامه توسعه فعالیت های بدنی قرار دارند. به همین دلیل، بیشتر تلاش های متخصصان و اندیشمندان در سراسر دنیا، به منظور توسعه و گسترش ورزش برای کودکان می باشد.
 
دانلود مقاله فواید ورزش بر سلامتی کودکان
دانلود مقاله فواید ورزش بر سلامتی کودکان
 
راهنمایی های ورزشی مخصوص کودکان
سال 1998 «دانشکده آمریکایی طب ورزش» پیشنهادی در مورد میزان ورزش مورد نیاز، برای ظرفیت بدنی بهینه و سلامت انسان ارائه داد. آن ها پیشنهاد کردند، کودکان روزانه 20 تا 30 دقیقه تمرینات شدید انجام دهند. در شروع دهه 1990، این پیشنهاد را «کنفرانس مجمع بین المللی راهنمایی فعالیت بدنی ویژه جوانان» اصلاح کرد و راهنمایی های جدیدی برای ورزش کودکان ارائه داد.
 
کمیته متخصصان، به همراه محققانی از کانادا، آمریکا، اروپا و استرالیا تصمیم گرفتند، نه تنها راهنمایی های کلی برای ورزش کودکان توسعه دهند، بلکه فقدان شواهد علمی را در این زمینه نیز جبران کنند. راهنمایی ها برای ورزش کودکان به دو روش ارائه شدند :
 
تمام کودکان و نوجوانان باید به طور روزانه یا تقریباً هر روز، ورزش را در زندگی روزمره شان بگنجانند.
کودکان و نوجوانان باید سه جلسه یا بیشتر در هفته، ورزش انجام دهند. مدت هر جلسه حدود 20 دقیقه یا بیشتر و با شدت متوسط تا شدید اجرا شود.
سال 1998، سمپوزیوم آموزش بهداشت، با نام «جوانان و فعالیت» توصیه های متفاوتی برای ورزش این افراد ارائه داد.
 
اولین توصیه این بود : افراد جوان، باید روزانه به مدت یک ساعت با شدت متوسط ورزش کنند. همچنین افراد جوانی که به طور معمول فعالیت کمی انجام می دهند، باید روزانه حداقل به مدت نیم ساعت و با شدت متوسط فعالیت بدنی داشته باشند.
 
دومین توصیه این بود : حداقل دو جلسه در هفته، مقداری از این ورزش باید به منظور افزایش و نگهداری قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و سلامتی استخوان ها اجرا شود.
 
در کنار این راهنمایی های بین المللی، چند راهنمایی کلی نیز در سطح ملی برای ورزش کودکان ارائه شده است. مثلاً در آمریکا، برای افزایش ارتقای آمادگی قلبی تنفسی آنان توصیه می کند، ورزش باید در هفته، سه جلسه یا بیشتر و هر جلسه به مدت حداقل 20 دقیقه اجرا شود.
 
ارتباط ورزش با سلامتی کودکان
مشخص شده است، وضعیت سلامتی در دوره کودکی یکی از شاخص های بسیار مهم پیش‌بینی کننده وضعیت سلامتی در سنین بزرگسالی است. بیشتر مطالعات در این زمینه، روی سه نوع بیماری مزمن متمرکز شده اند : بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان و سلامت روانی.
 
بیماری های قلبی عروقی
تحقیقات زیادی درباره آثار مفید احتمالی ورزش روی بیماری های قلبی عروقی در دوره جوانی انجام شده اند. همچنین، مطالعات بسیار کمی در مورد بروز بیماری ها، مرگ و میر و بیماری های قلبی عروقی در بین کودکان انجام شده است. مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین ورزش و سلامتی سیستم قلبی عروقی در کودکان پرداخته اند، عمدتاً درباره عامل های خطرزای قلبی عروقی، مثل سطح چوبی نامطلوب، فشار خون و اضافه وزن هستند.
 
در مورد سطح چربی، شواهد زیادی وجود ندارند که نشان دهند، ورزش آثار مفیدی روی آن دارد. تنها (کم یا بیش) یافته ثابت این است که ارتباط مثبتی بین فعالیت بدنی و لیپوپروتئین پرچگال (HDL) وجود دارد. علاوه بر این، بیشتر شواهد مبهم هستند و مقدار آستانه ورزش را که می تواند مفید واقع شود، ارائه نداده اند. بنابراین، شواهدی که براساس آن، خطوط کلی راهنمایی های ورزش ارائه شوند، بسیار محدود هستند.
 
تأثیر مثبت ورزش در سلامتی کودکان
تأثیر مثبت ورزش در سلامتی کودکان
 
در حقیقت، این مسئله در مورد سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی، مثل فشارخون و دیابت شیرین نیز صادق است. در مورد کودکان و نوجوانان، تنها عامل خطرزای قلبی عروقی که مشخص شده است، تحت تأثیر ورزش قرار می گیرد، آمادگی قلبی ریوی و میزان چربی بدن است.
 
شکل ارتباط، هم در مورد میزان چربی بدن و هم در مورد آمادگی قلبی ریوی، آستانه مشخصی را برای ورزش ارائه نمی دهد. بنابراین، هرچند شواهدی برای این ارتباطات وجود دارد، ولی خطوط کلی راهنمایی ورزشی نمی توانند مستقیماً از این شواهد به دست آیند.
 
پوکی استخوان
ارتباط بین ورزش و پوکی استخوان را می توان از دو جنبه بررسی کرد : اول، سطوح بالای ورزش می تواند، از کاهش طبیعی چگالی مواد معدنی در استخوان که شاخص مهم سلامت استخوان است، در دوران بعدی زندگی جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهند، شروع پوکی استخوان با ورزش به تعویق خواهد افتاد. دوم بیان شده است، سطوح بالا ورزش در دوران کودکی، چگالی مواد معدنی استخوان را افزایش خواهد داد. در نتیجه، شروع پوکی استخوان با تأخیر انجام خواهد شد.
 
اخیراً این موضوع، به عنوان یکی از مباحث اصلی مورد مطالعه در کانون توجهات قرار گرفته است. با توجه به آثار ورزش روی تراکم استخوان، بیلی و مارتیب متون پژوهشی را در این زمینه بررسی کردند و نتیجه گرفتند، شواهد گسترده ای درباره آثار طولانی مدت ورزش روی سلامتی استخوان ها وجود دارد. البته در مورد بزرگسالات نشان داده شده است، مخصوصاً ورزش شدید از پوکی استخوان جلوگیری می کنند و شواهد جدید بیان می دارند، احتمالاً این مسئله در مورد کودکان و نوجوانان نیز می تواند صادق باشد.
 
بهداشت و سلامت روانی
تحقیقاتی که به بررسی ارتباط بین ورزش و سلامت روانی پرداخته، عمدتاً درباره بزرگسالان هستند. این تحقیقات نشان می دهند، ورزش کردن باعث افزایش حسن خلق در کوتاه مدت می شود. همچنین، سطوح متوسط شدت و مدت فعالیت بدنی، کاهش استرس را به دنبال خواهد داشت. اما افزایش شدت یا مدت فعالیت، آثار مفید بیشتری به همراه نخواهد داشت. علاوه بر این، ورزش با شدت و مدتی بیشتر از سطوح متوسط، با کاهش استرس همراه نبوده است.
 
موتری و پارفیت، در تحقیقات خود که به آثار ورزش روی سلامت روانی کودکان پرداخته بودند، نتیجه گرفتند، انجام ورزش با بهبود سطح روانی همراه است، این امر به خصوص در ارتباط با «احترام به خود» نیز صادق است. اما تقریباً هیچ گونه شواهدی در مورد میزان ورزش به دست نیامد که با توسعه بیشتر جنبه های اجتماعی و اخلاقی ارتباط پیدا کند.
 
کال فاس و تیلور به بررسی متون پژوهشی با موضوع «آثار فعالیت بدنی روی متغیرهای روانی در نوجوانان» پرداختند. آن ها متوجه شدند، ورزش باعث افزایش احترام به خود و کاهش استرس می شود. البته شواهدی را هم نشان دادند که این ارتباط، وابسته به مقدار یا آستانه مشخصی از میزان فعالیت نبود.
 
گرابر به بررسی متون پژوهشی مورد ارتباط بین ورزش در کودکی و وضعیت سلامتی در این سنین وجود دارند و شواهد کمی نیز در مورد شکل خاص این ارتباط ارائه شده اند. به نظر می رسد، اشکال متفاوتی از ارتباط، در مورد نتایج و پیامدهای بهداشتی و سلامتی وجود دارند. از طرف دیگر متون علمی نشان می دهند، شواهد کمی برای خطوط کلی راهنمایی ها توسط متخصصان وجود دارند. در ارزیابی و بررسی اندازه گیری ورزش وجود دارند. روش ها بسیار متنوع و بدین قرار هستند : الف) اندازه گیری های مستقیم : مشاهده ای، پرسشنامه ای، مصاحبه و …؛ ب) اندازه گیری های فیزیولوژیکی، وسایل مکانیکی و … .
 
استفاده از روش های متفاوت برای اندازه گیری و ارزیابی ورزش در مطالعات متعدد، به نتایج متفاوت و مبهمی منجر شده در بین بچه های جوان تر پرداخت و دریافت، با افزایش ورزش احترام به خود افزایش می یابد. اما وی، آستانه ای برای ورزش کردن به دست نیاورد.
 
نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات استان گلستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک