مرکز مشاوره آنلاین

بخش مشاوره آنلاین پورتال به منظور طرح سوالات راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود را در زمینه های مختلف ازجمله مذهبی، خانوادگی و غیره... مطرح کرده و توسط متخصص بررسی و به آنها پاسخ داده می شوند.
برای طرح سوال یا مشاهده ی سوالات دیگران، وارد بخش مشاوره آنلاین شوید.

مشاوره آنلاین

آب و هوا
1398/03/10 تعداد بازدید: 52
print
تفسیر قرآن از منظر امام خمینی (ره) (بخش دوازدهم) :

چشم و گوش و قوه لمس و قواى دیگر بیکاره مى‏شوند- لذات بکلى ناقص یا نابود مى‏شود. امراض مختلفه هجوم مى‏آورد: جهاز هضم و جذب و دفع و جهاز تنفس کار خود را نمى‏تواند انجام دهد، جز آه سرد و دل پر درد و حسرت و ندامت چیزى براى انسان باقى نمى‏ماند.

 پس مدت استفاده انسان از این قواى جسمانى، از بعد از تمیز و فهم خوب و بد تا زمان افتادن قوا از کار یا ناقص شدن آنها، بیش از سى چهل سال براى مردم قوى البنیه و صحیح و سالم نیست، آن هم در صورتى که به امراض و گرفتاریهاى دیگر که همه روزه مى‏بینیم و غافل هستیم بر نخورد.

من عجالتا براى جنابعالى فرض مى‏کنم در عالم خیال- که مایه ندارد!- صد و پنجاه سال عمر و فراهم بودن تمام بساط شهوت و غضب و شیطنت، و فرض مى‏کنم که هیچ ناملایمى هم براى شما پیش آمد نکند، و هیچ چیز بر خلاف مقصد شما نشود، آیا بعد از این مدت کم، که مثل باد مى‏گذرد، عاقبت شما چیست؟ آیا از این لذات چه ذخیره‏اى کردید براى زندگى همیشگى خود، براى روز بیچارگى و روز فقر و تنهایى خود، براى برزخ و قیامت خود، براى ملاقات ملائکه خدا و اولیاء خدا و انبیاء او؟ جز یک اعمال قبیحه منکره که صورت آنها را در برزخ و قیامت به شما تحویل مى‏دهند، که صورت آنها را جز خداوند تبارک و تعالى کس دیگر نمى‏داند چیست.

تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قیامت و غیر آنها را که شنیدى و قیاس کردى به آتش دنیا و عذاب دنیا، اشتباه فهمیدى، بد قیاس کردى. آتش این عالم یک امر عرضى سردى است. عذاب این عالم خیلى سهل و آسان است، إدراک تو در این عالم ناقص و کوتاه است. همه آتش‏هاى این عالم را جمع کنند روح انسان را نمى‏تواند بسوزاند، آنجا آتشش علاوه بر اینکه جسم را مى‏سوزاند روح را مى‏سوزاند، قلب را ذوب مى‏کند، فؤاد را محترق مى‏نماید. تمام این‏ها را که شنیدى و آنچه تا کنون از هر که شنیدى جهنم اعمال تو است که در آنجا حاضر مى‏بینى که خداى تعالى مى‏فرماید: « وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً.» یعنى «یافتند آنچه کرده بودند حاضر.» اینجا مال یتیم خوردى لذت بردى، خدا مى‏داند آن صورتى که در آن عالم از آن در جهنم مى‏بینى و آن ذلتى که در آنجا نصیب تو است چیست؟ اینجا بد گفتى به مردم، قلب مردم را سوزانیدى، این سوزش قلب عباد خدا را خدا مى‏داند چه عذابى دارد در آن دنیا، وقتى که دیدى مى‏فهمى چه عذابى خودت براى خودت تهیه کردى. وقتى غیبت کردى، صورت ملکوتى او براى تو تهیه شد، به تو ردّ مى‏شود، با او محشورى و خواهى عذاب آن را چشید. این‏ها جهنم اعمال که جهنم سهل و آسان و سرد و گوارا و مال کسانى است که اهل معصیت هستند، ولى براى اشخاصى که ملکه فاسده و رذیله باطله پیدا کردند. از قبیل ملکه طمع، حرص، جحود، جدال، شره، حب مال و جاه و دنیا و سایر ملکات پست، جهنمى است که نمى‏شود تصور کرد، صورتهایى است که در قلب من و تو خطور نمى‏کند که از باطن خود نفس ظهور مى‏کند که اهل آن جهنم از عذاب آنها گریزان و به وحشت هستند. در بعضى از روایات موثقه است که «در جهنم یک وادى است از براى متکبرها که او را «سقر» مى‏گویند، شکایت کرد به خداى تعالى از شدت گرمى و حرارت و خواست از خداى تعالى که اذن دهد او را نفس بکشد، پس از اذن نفسى کشید که جهنم محترق گردید».

گاهى این ملکات اسباب مى‏شود که انسان را مخلد در جهنم مى‏کند، زیرا که ایمان را از انسان مى‏گیرند، مثل حسد که در روایات صحیحه ماست که ایمان را حسد مى‏خورد، همان طور که آتش هیزم را مى‏خورد.

و مثل حبّ دنیا و شرف و مال که در روایات صحیحه است که دو گرگ اگر در گله بى‏شبان رها شود، یکى از آنها در اوّل گله و یکى در آخرش، زودتر آنها را هلاک نمى‏کنند از حب شرف و حب دنیا که دین مؤمن را از او مى‏گیرد.

 خدا نکند عاقبت معاصى منتهى بشود به ملکات و اخلاق ظلمانى زشت، و آنها منتهى شود به رفتن ایمان و مردن انسان با حال کفر، که جهنم کافر و جهنم عقاید باطله از آن دو جهنم بمراتب سخت‏تر و سوزانتر و ظلمانیتر است.

اى عزیز، در علوم عالیه ثابت شده است» که مراتب اشتداد غیر متناهى است هر چه تو تصور کنى و تمام عقول تصور کنند شدت عذاب را، از آن شدیدتر هم ممکن است. اگر برهان حکما را ندیدى یا کشف اهل ریاضت را باور ندارى، تو که بحمد اللّه مؤمنى، انبیا، صلوات اللّه علیهم، را صادق مى‏دانى، تو که اخبار وارده در کتب معتبره ما را، که همه علماى امامیه قبول دارند، درست مى‏دانى، تو که ادعیه و مناجات وارده از ائمه معصومین، سلام اللّه علیهم، را صحیح مى‏دانى، تو که مناجات مولاى متقیان، امیر المؤمنین، سلام اللّه علیه، را دیدى، تو که مناجات سید الساجدین، علیه السلام، را در دعاى أبو حمزه دیدى، قدرى تأمل کن در مضمون آنها، قدرى تفکر نما در فقرات آنها. لازم نیست یک دعاى طولانى را یک دفعه با عجله و شتاب بخوانى و تفکر در معانیش نکنى، بنده و شما حال سید سجّاد، علیه السلام، را نداریم که آن دعاى مفصل را با حال بخوانیم، شبى یک ربع آن را، یک ثلث آن را، با حال بخوان و تفکر کن در فقراتش شاید صاحب حال شوى. از همه گذشته، قدرى تفکر در قرآن کن ببین چه عذابى را وعده کرده که اهل جهنم از مالک مى‏خواهند که آنها را بکشد، هیهات! که مرگ در کار نیست. ببین خداى تعالى مى‏فرماید: «یا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطتُ فی جَنْبِ اللّه.» آیا این چه حسرتى است؟ که خداى تعالى با آن عظمت با این تعبیر ذکر مى‏فرماید. تدبر کن در آیه شریفه قرآن، بى تأمل و تدبر از آن مگذر: « یومَ تَرَونَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُکارى وَ ما هُمْ بِسُکارى وَ لکنَّ عَذَابَ اللّهِ شَدید.» وصف روز قیامت را مى‏کند مى‏فرماید: «روزى که فراموش مى‏کند هر شیر دهى از آنچه شیر مى‏دهد، و مى‏اندازد هر آبستنى بچه خود را، و مى‏بینى مردم را مست، با اینکه آنها مست نیستند و لکن عذاب خدا سخت است.»

درست تفکر کن عزیزم، قرآن نعوذ باللّه کتاب قصه نیست، شوخى با شما نمى‏کند، ببین چه مى‏فرماید؟ این چه عذابى است که عزیزها را از یاد مى‏برد، حامله را بى‏بار مى‏کند. آیا چه عذابى است که خداوند تبارک و تعالى با آن عظمت او را وصفت مى‏کند به «شدت» و جاى دیگر به «عظمت». چیزى را که خداى تبارک و تعالى که عظمت او حدّ و حصر ندارد و عزت و سلطنت او منتهى ندارد توصیف به شدت و عظمت کند آیا چه خواهد بود؟ خدا مى‏داند عقل من و تو و فکر همه بشر از تصورش عاجز است. اگر مراجعه به اخبار و آثار اهل بیت عصمت و طهارت کنى و تأمل در آنها نمایى، مى‏فهمى که قضیه عذاب آن عالم غیر از این عذابهایى است که فکر کردى. قیاس به عذاب این عالم کردن قیاس باطل غلطى است.

من براى تو یک حدیث شریف از شیخ جلیل القدر، صدوق طایفه، نقل مى‏کنم که بدانى مطلب چیست، مصیبت چقدر است، با اینکه این حدیث راجع به جهنم اعمال است که سردتر از همه جهنمهاست... پس اگر از اهل ایمانى باید به این حدیث عقیده‏مند باشى...

حاصل ترجمه حدیث شریف این است که در بین اینکه روزى رسول خدا - صلّى اللّه علیه و آله- نشسته بود جبرئیل آمد در خدمتش، در صورتى که افسرده و محزون بود و رنگش متغیر بود. پیغمبر فرمود: «اى جبرئیل چرا تو را افسرده و محزون مى‏بینم؟» گفت: «اى محمد- صلّى اللّه علیه و آله- چرا چنین نباشم در صورتى که امروز گذاشته شد دمهاى جهنم». پیغمبر خدا- صلّى اللّه علیه و آله- گفت: «چه چیز است دمهاى جهنم؟» عرض کرد: «همانا خداى تعالى امر فرمود به آتش، بر افروخته شد هزار سال تا سرخ شد. بعد از آن امر فرمود به آن افروخته شد هزار سال تا سفید شد. پس از آن امر فرمود به آن، افروخته شد هزار سال تا سیاه شد و آن سیاه و تاریک است. پس اگر یک حلقه از زنجیرى که بلندى آن هفتاد ذراع است گذاشته شود بر دنیا، هر آینه آب مى‏شود دنیا از حرارت آن. و اگر قطره‏یى از زقوم و ضریع آن بچکد در آب‏هاى اهل دنیا، همه مى‏میرند از گند آن.» پس گریه کرد رسول خدا- صلّى اللّه علیه و آله- و جبرئیل گریان شد. پس خداى تعالى فرستاد به سوى آنها فرشته [اى‏]. عرض کرد: «خداى شما سلام مى‏رساند به شما و مى‏فرماید من ایمن کردم شما دو تن را از اینکه گناهى کنید که عذاب کنم شما را به واسطه آن.»

اى عزیز، امثال این حدیث شریف بسیار است، و وجود جهنم و عذاب الیم آن از ضروریات جمیع ادیان و واضحات برهان است، و اصحاب مکاشفه و ارباب قلوب در همین عالم نمونه آن را دیده‏اند. درست تصور و تدبر کن در مضمون این حدیث کمر شکن، آیا اگر احتمال صحت هم بدهى، نباید مثل دیوانه‏ها سر به بیابان بگذارى؟ چه شده که ما این قدر در خواب غفلت و جهالتیم؟ آیا ملکى مثل رسول اللّه و جبرئیل بر ما نازل شده و ما را از عذاب خدا ایمن کرده؟ با اینکه رسول خدا و اولیاء او تا آخر عمر هم از خوف خدا قرار نداشتند و خواب و خوراک نداشتند. ولى کارخانه خدا از خوف غش مى‏کرد. على بن الحسین- علیهما السلام- امام معصوم، گریه‏ها و زاریهایش و مناجات و عجز و ناله‏هایش دل را پاره پاره مى‏کند. ما را چه شده که هیچ حیا نکرده در محضر ربوبیت این قدر هتک حرمات و نوامیس الهى را مى‏کنیم؟ اى واى بر ما و بر غفلت ما! اى واى بر ما و بر شدت سکرات موت ما! اى واى بر حال ما در برزخ و سختیهاى آن، و در قیامت و ظلمتهاى آن! اى واى بر حال ما در جهنم و عذاب و عقاب آن! (اخذ از کتاب شرح چهل حدیث - تالیف امام خمینی- ره)

منبع: غلامرضا خارکوهی

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات استان گلستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک