مرکز مشاوره آنلاین

بخش مشاوره آنلاین پورتال به منظور طرح سوالات راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود را در زمینه های مختلف ازجمله مذهبی، خانوادگی و غیره... مطرح کرده و توسط متخصص بررسی و به آنها پاسخ داده می شوند.
برای طرح سوال یا مشاهده ی سوالات دیگران، وارد بخش مشاوره آنلاین شوید.

مشاوره آنلاین

آب و هوا
1397/10/09 تعداد بازدید: 73
print
تاریخ احزاب سیاسی ایران

می خواهیم تاریخچه احزاب سیاسی ایران را در این مقاله از سایت دانلود آرتیکل مورد مطالعه قرار دهیم. مطالب مهمی که در این مقاله آمده، به این صورت می باشد : در ابتدای مقاله بعد از خواندن چکیده، بیان مسئله و سوالات تحقیق، به موضوع کارکردها و پیامدهای احزاب در ایران اشاره شده است. سپس عملکرد احزاب و عوامل بازدارنده آن در ایران مورد بررسی قرار گرفته شده است. در ادامه پیرامون تأثیر احزاب در برابر استبداد توضیحاتی داده شده است. احزاب سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی، یکی دیگر از موضوعاتی است که در این مقاله دیده می شود. و … .

 
 
تاریخ احزاب سیاسی ایران
تجربه چند دهه از دوران انقلاب اسلامی، نشان از اتفاقات و افتراق نظرات در بسیاری زمینه ها دارد که ریشه از گذشته می گیرد. میان دو گرایش فکری دینی و غیر دینی در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی، وجوه اشتراکی همچون دموکراسی، حزب گرایی، موضوع نگاه به استبداد، حضور مردم در صحنه به‌عنوان پایه و صاحب اصلی حکومت، اجرای قانون و از این قبیل به چشم می خورد. در خصوص وجود افتراق میان دو گروه فکری یاد شده نیز به‌نظر می رسد حکایت همچنان باقی است. مباحثی همچون : تفسیر از قانون (قانون الهی و غیر الهی)، حاکمیت اندیشه دینی یا غیر دینی، امکان پیوند دین و آزادی و یا عدم امکان آن، از جمله موارد بحث و جدل بوده است.
 
آیا در دوران کنونی به معنی حقیقی معضلات فکری و نظری بجا مانده این دو رویکرد و جناح حل شده است و طرفین پس از سال های متمادی به نتایج مورد دلخواه خود دست یافته اند؟
 
گذشته از بحث های نظری که تاکنون نتایج چندانی نداشته است و جامعه ما هم از فقدان به نتیجه رسیدن این مبانی فکری در رنج بوده است، تنها یک نکته واضح است و آن اینکه نظریه پردازان دینی طی گذشته ای دور و ده ها سال قبل از انقلاب اسلامی در رویای حکومت دینی بودند و برای آن جان ها نثار کردند و ایثارها نمودند و نظرات و کتب متعددی نوشتند، و در این رابطه همواره مباحث بسیاری صورت گرفته و هنوز می گیرد. لیکن آیا می توان امروزه جامعه ایرانی را همان جامعه ای دانست که آنان به‌دنبالش بوده اند؟ اگر پاسخ مثبت است به چه میزان بدان نزدیک شده اند، و اگر پاسخ منفی است، این امر چه دلایل و عللی داشته است؟ به همین ترتیب سئوالات بسیاری وجود دارد که از حوصله این مقاله بیرون است.
 
در این راستا است که هرگونه پاسخ به معضلات ذکر شده موجود می تواند جایگاه احزاب سیاسی را در چنین جامعه ای مشخص نماید. زیرا ساختار جامعه در قالب اصولی آن که به نوعی در رشد یا ممانعت از ساختار حزبی موثر باشد، می تواند به شکل گیری و توسعه سیاسی و یا جهت خلاف آن موثر باشد.
 
احزاب سیاسی پس از انقلاب اسلامی
این مقطع به این دلیل مورد ارزیابی جدا قرار می گیرد که انقلاب اسلامی سال پنجاه و هفت در تاریخ معاصر ایران به‌عنوان یک نقطه عطف تلقی می شود. انقلابی که توانست با معیارهای دینی (در قالب رویکردی جدید و نه سنتی به دین) پا به عرصه بگذارد. این انقلابی بوده است که آن را انقلاب ارزش ها دانسته اند و نگرش جدیدی را با رویکرد فرهنگی و سیاسی به جامعه ایرانی و غیر ایرانی نشان داد.
 
بنابراین انقلاب ایران در چارچوب مقوله های متعارف به‌خصوص ساختارهای سیاسی جهان معاصر قرار نمی گیرد. اگر بخواهیم در چنین جامعه ای تعریفی از حکومت و حاکمیت و حقوق مردم و ساختار سیاسی آن داشته باشیم، به نظر می رسد که همگی بر معیارهای ایدئولوژیک  قرار می گیرد؛ چرا که این انقلاب بر پایه ایدئولوژی دینی بنا نهاده شده است.
 
بر اساس بینش حاکم بر این ایدئولوژی از دیدگاه عده ای که تفسیر خاصی از حکومت دینی دارند، تمام جبهه ها به دو جناح حق و باطل تقسیم شده است، و این خط تا ابد ادامه خواهد داشت. در این راستا احزاب و گروه ها نیز به دو دسته حق و باطل تقسیم می شوند. بر این اساس کسانی که در جبهه موافق این رویکرد و قرائت قرار می گیرند، نیازی به گروه بازی و حزب گرائی نمی بینند و در چارچوب این نظریه به ارائه نظرات خود می پردازند.
 
بنابراین رویکرد خاص از حاکمیت دینی، باید از فرقه بازی و حزب گرایی به شدت دوری جست، زیرا حزب جامعه را به چند دسته تقسیم و مردم را متفرق می سازد. در نتیجه حداکثر راهی که برای آن باقی می ماند احزاب موافق خواهد بود و یا احزاب دولتی. اگر چه این بحث همواره در میان متفکران و نویسندگان بر جای مانده است که در ساختار حکومت اسلامی جایگاه احزاب در کجا قرار گرفته است.
 
عده ای از اندیشمندان دینی معاصر که بر خلاف نظر فوق فکر می کنند، اعتقاد دارند که حزب در کنار نظام اسلامی مصداق امر به معروف و نهی از منکر را دارد از این رو احزاب و گروه ها در انتخابات اولین مجلس شورای اسلامی نقش نسبتاً فعالی داشتد و این مجلس یکی از متنوع ترین مجالس جمهوری اسلامی همچون مجلس اول در صدر مشروطیت می باشد.
نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات استان گلستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک