مرکز مشاوره آنلاین

بخش مشاوره آنلاین پورتال به منظور طرح سوالات راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود را در زمینه های مختلف ازجمله مذهبی، خانوادگی و غیره... مطرح کرده و توسط متخصص بررسی و به آنها پاسخ داده می شوند.
برای طرح سوال یا مشاهده ی سوالات دیگران، وارد بخش مشاوره آنلاین شوید.

مشاوره آنلاین

آب و هوا
1397/10/15 تعداد بازدید: 90
print
خانواده و تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده: سلیمان علی منش خداوند متعال موجودات مختلفی خلق کرده و در بین آنها انسان متمایز از سایر وجود ها می باشد و این تمایز به خاطر وجود قوه تفکر و تعقل و به خاطر ناطق بودنش می باشد .

مقدمه :

 
خداوند متعال موجودات مختلفی خلق کرده و در بین آنها انسان متمایز از سایر وجود ها می باشد و این تمایز به خاطر وجود قوه تفکر و تعقل و به خاطر ناطق بودنش می باشد .
 
با توجه به این ویژگی هایی که خداوند به بشر داده است برای موفقیت و به کمال رسیدن انسان ها ، کتاب قانون و مجریانی جهت اجرای آن در بین انسان ها قرارداد حال با الگو گیری از کتاب قانون و مجریان الهی بشریت می تواند در زندگی های فردی و اجتماعی خود با رعایت نکات و تذکراتی موفقیت های مادی و معنوی را کسب کرده و به کمال میرسند و در مجموع همه این موفقیت ها وقتی به اوج خود می رسد که انسان در چارچوب دین مبین اسلام تعلیم و تربیت دیده باشد .
 
 
انسان با توجه به اینکه یکی از وجودات زنده این عالم است و از همان عناصری که سازنده سایر موجودات است ، ساخته شده است . اما امتیازاتی در انسان وجود دارد که او را از تمام موجودات در نظام هستی جدا می کند . وقتی انسان با توجه به یک ویژگی منحصر از تمام موجودات متمایز می شود پس یقیناً زندگی انسانی دارای قاعده و قانون خاص می باشد قوانینی که هدایتگر انسان به سوی کمالات است لذا خداوند متعال برای اینکه انسانی به مقام والای انسانیت برسد هم کتاب قانونی برای بشر فرستاد هم مجری های توان مندی جهت اجرای قوانین و تعلیم آن به بشر قرار داد .
 
امام صادق(ع) می فرماید «خدای بزرگ پیامبر خود را تربیت کرد و چون ادب را در او به کمال رساند فرمود : همانا تو دارای خلقتی عظیم هستی آنگاه کار دین و امت را به او سپرد تا بندگانش را هدایت کند» (1)
 
و پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: « قرآن راهنمایی از تاریکی است به سوی روشنایی و روشنگر و بینا کننده است از کوری و نجات دهنده است از گرفتاری و نوری است برای رهایی از ظلمت و تاریکی ،روشنائی است از حادثه ها و پاکی است از ملائکه و متعالی است از پستی ها و راهنمایی است از دنیا به سوی آخرت ،کمال دین شما در او است و کسی از قرآن جدا نمی شود مگر اینکه به سوی آتش برود» (2)
 
خداوند متعال منت نهاد و جهت یاری انسان و به کمال رساندنش دو نعمت بسیار بزرگ یعنی قرآن و وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) و اهل بیتش  را به انسانیت ارزانی داشت تا انسان با کمک آنها (قرآن و عترت) هم به موفقیت معنوی و هم به موفقیت مادی در این جهان و جهان آخرت برسند.
 
 
اقسام زندگی انسانی 
 
زندگی انسانی به دو گونه متصور است :
 
الف) زندگی فردی
 
ب) زندگی اجتماعی
 
الف) زندگی فردی
 
زندگی فردی انسان در واقع حکم اسکلت یک ساختمان را دارد. اگر پی ریزی صحیح شکل گیرد و ستون ها کاملاً مهندسی شده به هم متصل گردند عمر ساختمان زیاد خواهد بود و در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله مقاوم خواهد بود اما اگر پی ریزی ساختمان سست و نادرست باشد قطعاً عمر ساختمان کم و در برابر  بلایای طبیعی مقاوم نخواهد بود.
 
در زندگی فردی، شخص در خانواده دوره های تعلیم و تربیت را گذرانده و شخصیت خود را کامل می کند و بعد از اینکه این دوره از زندگی اش را گذراند و آماده شد کم کم وارد زندگی اجتماعی می شود اگر انسان در زندگی فردی خود درست تعلیم و تربیت دیده باشد طبیعتاً وقتی وارد زندگی اجتماعی می شود انسان موفقی می شود و جامعه از وجود چنین شخصی نفع خواهد برد اما اگر تعلیم و تربیت در این برهه از زندگی درست و کامل نباشد طبیعتاً وقتی شخص وارد زندگی اجتماعی می شود یک شخصیت ناموفق خواهد بود و در جامعه هم برای خودش مشکلاتی ایجاد خواهد کرد هم برای عموم مردم زیان ها و ضررهایی را وارد خواهد کرد .
 
زندگی فردی با توجه به اقتضای زمان خودش نقش بسیار اساسی ایفا می کند چرا که در این دوره از زندگی هم شخصیت شخص شکل می گیرد هم اعتقادات و باورهایش، یعنی اینکه وقتی نوزادی متولد می شود و قدم در جهان هستی می گذارد از همان ابتدا باید در شخصیت و اعتقادات کودک کار کرد.
 
پدر و مادر بازیگران اصلی در این دوره می باشند یعنی نقش کلیدی در اینجا ایفا می کنند.
 
از جمله اموری که زنان و مردان باید به آن توجه داشته باشند این است که وقتی صاحب فرزند شدند او را به شیوه ای مطلوب، صالح و شایسته پرورش دهند.
 
امام زین العابدین علیه السلام در این باره به یاران خود آموزش می دهد و می فرمایند:« هنگامی که از خداوند فرزند می خواهی ،بگو خداوندا مرا تنها مگذار و تو همانا بهترین ارث دهندگان هستی . فرزندم را ولی ای از اولیای خود برای من قرار ده که در دنیا به من احسان و نیکی کند و بعد از مرگ برایم طلب آمرزش نماید .همچنین او را سالم و صالح قرار ده و شیطان را در او شریک مساز» (3)
 
بنابراین دوران زندگی فردی دوران بسیار مهم و حساس می باشد لذا پدران و مادران در این دوره از زندگی فرزندشان نباید غافل شوند . چرا که همین دوران است که معین می کند خانواده ها چه شخصیت هایی را تحویل جامعه خواهند داد.
 
نکته ای که باید بهش توجه داشته باشیم این است که در تعلیم و تربیت اسلامی همه ی زمان ها و فرصت ها ،ساعات درسی است چنانکه همه جا و هر موقف و موقعیت ،کلاس درس می باشد که باید هر فرد با ایمانی از تمام لحظات عمر به عنوان ساعات درسی ، و از تمام مکان ها به عنوان کلاس درس بهره گیری کند.
 
 
عوامل مؤثر در زندگی فردی
 
مباحثی که ذکر شد به خوبی روشن می کند که ثمره بخش بودن هر کس بسته به این است که از ریشه و از ابتدا درست تعلیم و تربیت دیده باشد ناگفته نماند که تعلیم و تربیت درست فقط در چارچوب دین مبین اسلام است .
 
خداوند بزرگ در قرآن کریم می فرمایند :« إِنَّ الدِینَ عِندَ اللَّهِ الْإِسلامُ  ومَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتوا الْکِتابَ إِلَّا مِنْ بَعدِ ما جاءَهُمُ الْعِلمُ بَغیًا بَینَهُم  ومَن یَکفُر بِآیاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَریعُ الحساب (4) ، همانا دین (پسندیده) نزد خدا آیین اسلام است، و اهل کتاب راه اختلاف نپیمودند مگر پس از آگاهی به حقّانیت آن، و این خلاف را از راه حسد در میان آوردند. و هر کس به آیات خدا کافر شود (بترسد که) محاسبه خدا زود خواهد بود.واضح  است که وقتی دین مورد قبول ایزد منان خالق بی همتا، اسلام باشد لازمه اش این است که راهکارهای ارائه شده جهت رفع مشکلات و پیشرفت در زندگی کاملترین و پیشرفته ترین راهکارها می باشد.
 
مهم ترین عوامل موثر در زندگی فردی که نقش فوق العاده ای در شکل گیری شخصیت و هویت و باورهای درونی و بیرونی شخص دارد دو چیز می باشد :
 
1) خانواده
 
2) دوست و هم نشین
 
این دو عامل اگر درست پی ریزی شده باشند و در چارچوب تعلیم و تربیت اسلامی آموزش دیده باشند و آموزش بدهند مسلماً شخصی را که وارد اجتماع می کنند یک انسان موفق و الهی خواهد بود.
 
 
1- خانواده
 
وقتی کودکی به دنیا می آید پدر و مادر با روش های تربیتی که به کار می برند سرنوشت کودک را رقم می زنند . امام صادق (ع) می فرمایند : «لا یَزالُ العبد المؤمنُ یورِثُ أهلَ بیتِه العلمَ و الأدبَ الصّالحَ حتّى یُدخِلَهُم الجنّةَ جمیعا ؛ مؤمن همواره براى خانواده خود دانش و تربیت نیکو به ارث مى نهد، تا همه آنها را وارد بهشت کند.» (5)
 
و چقدر زیبا و آموزنده هست وصیت نامه امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) که در فرازی از وصیت نامه اشان می فرمایند :« إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخَالِیَةِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُکَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُکَ وَ یَشْتَغِلَ لُبُّکَ ؛ و قلب جوانان همچون زمینی خالی ، سرشار از قابلیت و پذیرش است هر بذری را می پذیرد و در خود جای می دهد و من پیش از آنکه زمین دلت ، سفت و سخت شود و دلت بذر دیگری را بپذیرد ، به کشت ادب در وجودت همت گماشتم» (6)
 
گفتم واژه «زندگی » و راز «آفرینش » را برایم تفسیر کن .
 
گفت : خور و خواب و خشم و شهوت !
 
گفتم : پس همه انسان ها حیوانند؟!
 
گفت : إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات» (7)
 
از مجموع مطالب بحث شده در این قسمت به خوبی درک می کنیم که خانواده ها از ابتدای زندگی فرزندانشان باید به چند مسئله در تعلیم و تربیت آنها توجه ویژه داشته باشند و آن مسائل عبارتند از اینکه اولاً خود والدین به هنگام تعلیم و تربیت فرزند آنچه که می گویند در مقام عمل خود نیز بدان عامل باشند و الا نتیجه عکس خواهد داد ، ثانیاً آنچه در فرمایش بزرگان در می یابیم این هست که والدین خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند سازند مراد از ادب، فرهنگ و تعلیم درست می باشد و فرهنگ و تعلیمی درست است که در چارچوب و در زیر نظر دین مبین اسلام باشد ثالثاً آموزش باید از بدو تولد فرزند باشد تا نتیجه خوبی عائد خانواده ها بشود .
 
خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی و سنگ بنای شکل گیری جامعه در همه ادیان و فرهنگ ها از اهمیت والایی برخوردار است. خانواده نه تنها به وجود نوع انسانی استمرار می بخشد ،بلکه پایه زندگی سالم فردی و اجتماعی نیز هست .به دلیل ارزش والای این نهاد مقدس، در طول تاریخ عالمان و مصلحان و نیز ادیان مختلف ، تلاش های فراوانی جهت تقویت و تحکیم آن کرده اند و راهکارهای زیادی جهت استحکام آن ارائه داده اند . پس در زندگی فردی خانواده به عنوان اولین عامل جهت شکل گیری شخصیت و هویت باید مورد توجه همه خانواده ها و مسئولین قرار بگیرد تا با مشورت صحیح با متخصصین جلوی آسیب ها گرفته شود .
 
 
2- دوست و هم نشین
 
عامل دوم که تأثیر بسزایی دارد دوست و هم نشین افراد می باشد ، به گونه ای که نحوه برخورد دوستان یک فرد با او و ارزش هایی که به آن پایبندند،در تصویری که او از خدا و مکان های منسوب به خداوند مثل اماکن مقدسه به دست می آورد و نیز باورهای همسو با این گرایش ها ، بسیار موثر خواهند بود.
 
دوست و هم نشین اهمیت بسیار زیادی در زندگی همه انسان ها دارد یک فرد به دوست و هم نشین صمیمی نیاز دارد تا رازهای خود را با او مطرح کرده و به درد و دل با او بپردازد. در این مرحله اگر دوست و هم نشین افراد کسی باشد که تحت تعلیم و تربیت اسلامی بوده این رفاقت نتیجه مطلوبی را داراست اما اگر هم نشین افراد شخصی لاابالی باشد این دوستی مسلما نتایج خطرناکی به دنبال خواهد داشت .
 
حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «جَلیسُ الخَیرِ نِعمَة، جَلیسُ الشَّرِّ نِقمَة؛ همنشین خوب نعمت و همنشین بد، بلا و مصیبت است» (8)
 
خالی از لطف نیست جهت تکمیل بحث اشاره ای کنیم به داستانی در این خصوص که ابوهاشم جعفری می گوید حضرت رضا (ع) به من فرمود :چرا تو را نزد عبدالرحمن ابن یعقوب می بینم ؟ ابوهاشم گفت او دایی من است .حضرت فرمود او درباره خدا سخن ناهموار و غیرقابل قبول می گوید ،سخنی که با آیات قرآن و معارف اهل بیت ناهماهنگ است . خدا را به صورت اشیا و اوصاف آن وصف می کند ، بنابراین یا با او هم نشین باش و ما را واگذار ، یا با ما بشین و او را رها کن . عرضه داشتم او هر چه می خواهد بگوید ، چه زیانی به من دارد؟ وقتی من آنچه را او می گوید نگویم چیزی بر عهده من نیست . حضرت فرمود آیا بیم نداری از اینکه عذابی بر او فرود آید و هردوی شما را بگیرد ؟ آیا داستان کسی که خود از یاران موسی(ع) بود و پدرش از یاران فرعون را نشنیده ای ؟ هنگامی که لشکر فرعون کنار دریا به موسی و یارانش رسید،آن پسر از موسی جدا شد که پدرش را نصیحت کند و به موسی و یارانش ملحق نماید، پدرش به راه باطل خود به دنبال فرعونیان می رفت و این جوان با او درباره آیینش ستیزه می کرد ، تا هر دو به کناری از دریا رسیدند و با هم غرق شدند ، خبر به موسی (ع) رسید فرمود: او در رحمت خداست ، ولی چون عذاب نازل شود از کسی که نزدیک گناهکار است دفاعی نشود !» (9)
 
ارتباط گرفتن با دیگران و به اصطلاح معاشرت با آنها نیاز طبیعی هر انسانی است اما در این ارتباط و معاشرت لازم است که باید ها و نبایدهایی را رعایت کنیم .
 
امام صادق (ع) بر اصل معاشرت با دیگران تأکید می ورزید، در عین حال به دلیل تاثیر گذاری و تاثیر پذیری انسان ها نسبت به یکدیگر ضوابط و آدابی را برای آن برمی شمارد ، از جمله می فرماید: از معاشرت با صاحبان قدرت و دنیا پرستان برحذر باشید، زیرا در این گونه معاشرت هاست که ایمان شما ضعیف شده و حالت نفاق شما را فراخواهد گرفت و این درد رذیلانه ای است که درمانی ندارد .قساوت بر قلبتان حاکم و خشوع نسبت به خداوند از شما سلب خواهد شد . نکند چشم خود را به زرق و برق دنیا داران خیره کنید ،که چنین شخصی دچار افسردگی طولانی خواهد شد ،اندوه و حسرتی که از آن رهایی نخواهد یافت و پیوسته نعمت هایی را که خدا به او داده ناچیز خواهد شمرد و سپاسگذاریش از خداوند کم خواهد شد (در مادیات). به افراد پایین تر از خود بنگر که در این صورت ، سپاسگذار نعمت های الهی خواهی بود و استحقاق افزایش آن نعمت ها را خواهی داشت و در معرض جود و بخشش خداوند قرار خواهی گرفت» (10)
 
 
معیارهای انتخاب دوست و هم نشین
 
انتخاب دوست و هم نشین یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین و پرتاثیرترین انتخاب و تصمیم فرد در زندگی اش می باشد .
 
از آنجایی که باید بداند دوست واقعی و حقیقی کیست ؟ و دوست ظاهری (که در واقع دشمن اوست) چه کسی می باشد ؟ ما در این بخش به چند معیار در دوست یابی و دوست نیک اشاره می کنیم .
 
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
 
« الصَّداقَةُ مَحْدُودَةٌ فَمَنْ لَمْ تَکُنْ فیهِ تِلْکَ الْحُدودُ فَلا تَنْسِبْهُ اِلى کَمالِ الصَّداقَةِ و مَنْ لَمْ یَکُن فیهِ شیءٌ مِنْ تِلْکَ الْحُدودِ فَلا تَنْسِبْهُ إلى شَیءٍ مِنَ الصَّداقَةِ أوَّلُها أن یَکونَ سَریرَتُه و عَلانِیَتُهُ لَکَ واحِدَةً وَ الثّانیَةُ أن یَرى زَینَکَ زَیْنَهُ و شَیْنَکَ شَیْنَهُ وَ الثّالِثَةُ أنْ لا یَغُرَّهُ عَنْکَ مالٌ وَ لا وَلایَةٌ وَ الرَّابِعَةُ أنْ لا یَمْنَعَکَ شَیْئاً مِمّا تَصِلُ إلَیْهِ مَقْدِرَتُهُ وَ الْخامِسَةُ أنْ لا یُسْلِمَکَ عِنْدَ النَّکَبات» (11) دوستى و رفاقت حدودى دارد. کسى که واجد تمام آن حدود نیست، دوست کامل نیست و آن کس که داراى هیچ یک از آن حدود نباشد اساساً دوست نیست.
 
اوّل آنکه: ظاهر و باطن رفیقت نسبت به تو یکسان باشد.
 
دوّم آنکه: زیبایى و آبروى تو را جمال خود ببیند و نازیبایى تو را نازیبایى خود بداند.
 
سوّم آنکه: دست یافتن به مال و یا رسیدن به مقام، روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد.
 
چهارم آنکه: در زمینه رفاقت از آنچه و هرچه در اختیار دارد نسبت به تو مضایقه نکند.
 
پنجم: تو را در مواقع آلام و مصائب ترک نگوید»
 
فرمایش امام صادق (ع) به خوبی مساله دوستی را هسته شکافی کرد و هر انسان عاقلی را وادار می کند که تأمل کند و ببیند افرادی را که با او در ارتباطند برای دوستی مناسب است یا نه .
 
علامه مجلسی رحمه الله علیه در کتاب شریف بحارالانوار روایتی را ذکر می کند که یکی دیگر از معیارهای دوست خوب را ، به ما نشان می دهد .«هرگاه وضعیت شخصی بر شما نامعلوم است و دین و آیین او  را نشناختید به دوستانش بنگرید ،اگر اهل دین و آیین الهی اند ،او نیز پیرو آیین خداست » (12)
 
و در پایان این بخش اکتفا می کنیم به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) که در حدیثی کوتاه اما پرمعنا می فرماید: «الْمَرْءُ عَلَى دِینِ خَلِیلِهِ فَلْیَنْظُرْ أَحَدُکُمْ مَنْ یُخَالِل؛ «انسان بر دین دوست خویش است. پس هر کدام از شما باید بنگرد که با چه کسى دوستى مى‏کند» (13)
 
 
ب- زندگی اجتماعی
 
در این دوره از زندگی شخص اندوخته هایی که در دوران زندگی فردی به دست آورده به کار می گیرد .به بیانی دیگر شخص با توجه به آموزش ها و تعلیم و تربیتی که دیده است طبق آن وارد زندگی اجتماعی می شود حال در این برهه از زندگی اگر آموزش هایی که گذرانده در چارچوب دین مبین اسلام باشد از باب نمونه فرد با توجه به استعدادی که دارد وقتی مشغول به حرفه ای باشد قطعاً الگویش رعایت حلال و حرام الهی خواهد بود. چرا که تربیت وقتی درست باشد وجدان درونی انسان بیدار بوده و در تمام دوران زندگی اش تلاش خواهد کرد ضمن کسب موفقیت های مادی و معنوی نظر لطف و رضایت خداوند متعال را نیز به دست اورد .شاید برای عموم جالب باشد که چرا ما دائم تاکید می کنیم که تعلیم وتربیت تحت چارچوب دین مبین اسلام باشد !!
 
دلیلش این است که اگر دوران زندگی فردی طبق فرمایش و راهنمایی های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد در دوران زندگی اجتماعی در مساله کار و تلاش ،گذشت، وفای به عهد، امانتداری، مدارا با مردم ، ادب و در اصلاح بین مردم در حدخودش بهترین خواهد بود چرا که اولاً شخص در لحظه به لحظه ی زندگی اش خدا را شاهد و ناظر بر خود و کارهایش می بیند دوماً راهکار همه ی مسائل گفته شده ، در قرآن و فرمایشات معصومین نکته به نکته بیان شده لذا شخص با آموزش صحیح در همه ی مسائل اجتماعی و در برخورد با انها از پختگی کاملی برخوردار خواهد بود .
 
جهت تکمیل این بخش اشاره می کنیم به آیه ای از قرآن کریم که می فرماید :« إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلونَ قالوا سَلاما ؛ هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند، به آنها سلام می گویند و با بزرگواری و بی اعتنایی از کنارشان می گذرند .» (14)
 
و معنای به پختگی کامل رسیدن تحت تعلیم و تربیت اسلامی همین است که انسان در شرایط خاص به خوبی می داند چه عکس العمل هایی از خود نشان دهد و در سایه همین تعلیم و تربیت درست هست که لذت فهم آیه ی 7و8 سوره زلزال را متوجه می شویم که می فرماید :
 
« فَمَن یَعمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَه ، ومَن یَعمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شرّاً یَرَه‏ ؛ پس هر کس به مقدار ذرّه‏اى کار نیک کرده باشد همان را ببیند و هرکس هم وزن ذره‏اى کار بد کرده باشد آن را ببیند » (15)
 
و سخن آخر اینکه انسان اگر پیرو سنت پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت جلیلش باشد و تقوی را نصب العین خود قرار دهد ، در راه خدا از سرزنش مردم ترس نداشته و مخالفت مردم او را از راه حق منحرف نمی گرداند و از لهو و لعب ها دور گشته ، از افراد گنهکار دوری گزیند و در جستجوی آنهایی خواهد بود که پرهیزگار و خدا ترس باشند و از وجودشان بهره می برد و این ویژگی افرادی می باشد که دارای تعلیم و تربیت اسلامی بوده و اینگونه افراد وقتی که در اجتماع وارد بشوند منشاء دلگرمی و منفعت خواهند بود و مصداق انسان های موفق همین قبیل افراد می باشند .
 
سلیمان علی منش (16)
 
 
چکیده
 
خداوند متعال برای اینکه انسان ها را به اوج کمال برساند کتاب قانون و مجریان معصومی در بین بشریت قرار داد تا هر فردی به وسیله آن دو زندگی مادی و معنوی خوبی برای خود فراهم نماید، اما زندگی انسانی ممکن است تحت تأثیر عواملی قرار بگیرد که در نتیجه زندگی را تلخ کرده و موجب می شود زندگی فرد و خانواده اش در دوران زندگی فردی و اجتماعی خودشان مدام با شکست مواجه بشود باید توجه داشت عوامل زیادی هستند که می تواند خانواده را به نابسامانی بکشد، اما نویسنده در این مجموعه تلاش کرده مواردی را بیان کند که بیشترین تأثیر گذاری بر روی افراد و خانواده هایشان دارد به گونه ای که هر فردی با دانستن و رعایت کردن آنها یقیناً زندگی خود و خانواده اش را از هر آسیبی در امان نگه خواهد داشت .
 
 
کلید واژه ها : خانواده ، تعلیم و تربیت اسلامی ، زندگی فردی، زندگی اجتماعی ، دوست و هم نشین
 
 
منابع و مآخذ:
 
1- قرآن کریم
 
2- نهج البلاغه
 
3- امین ،احمد،راه تکامل، دارالکتب اسلامیه،تهران،بی تا، چاپ دوم
 
4- مطهری،مرتضی، 1373 ه.ش، تعلیم و تربیت در اسلام، صدرا،تهران،بیست و سوم
 
5- شجاعی،سید مهدی،1386ه.ش،آیین زندگی ،کتاب نیستان، تهران چاپ اول
 
6- کلینی ، محمدبن یعقوب،1407 ه.ق ،الکافی، دارالکتب اسلامیه، تهران ، چاپ چهارم
 
7- فرید،مرتضی،1366ه.ش، الحدیث،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،چاپ چهارم
 
8- فقیهی ، علی نقی،1393ه.ش ، تربیت جنسی، دارالحدیث ، قم ،چاپ دهم
 
9- حبیبیان، احمد،1370ه.ش ،نکته ها و حکمت ها ،مسلم ،همدان،چاپ اول
 
10- طبرسی ،حسن بن فضل ،1365، مکارم الاخلاق،انتشارات فراهانی ،بهار چاپ دوم
 
 
پی نوشت:
 
-1 اصول کافی،ج 1 ،ص266
 
2- اصول کافی،ج2 ، ص439
 
3- مکارم الاخلاق،ص244
 
4- قرآن کریم، آل عمران :3 آیه 19
 
5- مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج12، ص201 ،ح13881
 
6- آیین زندگی ،سید مهدی شجاعی ص33
 
7- نکته ها و حکمت ها ،احمد حبیبیان ص43
 
8- شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج 3 ص 356 ح 4719
 
9- علیرضا ابوالفضلی، حکایت های ناب ص43
 
10- مستدرک الوسائل ،ج 8 ،ص 337
 
11- مرتضی فرید، الحدیث ص48
 
12- بحارالانوار ،ج 74 ص 197
 
13- مستدرک الوسائل ج 2 ص 62
 
14- فرقان آیه 63
 
15- سوره زلزال آیه 7و8
 
16- دانش پژوه سطح 4 حوزه علمیه تهران ، کارشناس علوم قرانی و کارشناس رشته تبلیغ
نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات استان گلستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک