مرکز مشاوره آنلاین

بخش مشاوره آنلاین پورتال به منظور طرح سوالات راه اندازی شده است. شما میتوانید سوالات خود را در زمینه های مختلف ازجمله مذهبی، خانوادگی و غیره... مطرح کرده و توسط متخصص بررسی و به آنها پاسخ داده می شوند.
برای طرح سوال یا مشاهده ی سوالات دیگران، وارد بخش مشاوره آنلاین شوید.

مشاوره آنلاین

آب و هوا
1397/12/07 تعداد بازدید: 65
print
چالش جوانان در سن بلوغ

جوانی, بهار زندگی هر انسان و دوره جوشش استعدادهای اوست

 
جوانی، سرمایه گران بهایی است که با به کارگیری صحیح آن، تمام مقاطع حیات آدمی معنا یافته و سعادت دنیا و آخرت در پرتو شناخت و برنامه ریزی صحیح در این مقطع، تأمین می شود.
 
فصل شیرین زندگی، در جوانی یافت می شود. نشاط، شادابی، تلاش، احساس نیرو و نوگرایی و ده ها ویژگی دیگر، در این مقطع جلوه می کند. اگر در فصل بهار، طبیعت، سرشار از خرّمی، و زمین، زنده و با طراوت می شود، در جوانی نیز، در جسم و جان و روح و روان انسان ویژگی های نیک و پسندیده جوانه زده و پرورش می یابد.
 
به دلیل اهمیت این موقعیت ویژه، صاحب نظران از دیرباز تاکنون همواره کوشیده اند تا به جوانی و جوانان بیندیشند و برای رشد صحیح فضایل و استعدادهای نهفته در آنان و جلوگیری از خطرات و آسیب هایی که آنها را تهدید می کند، به ارائه برنامه بپردازند. بر همین اساس و به ویژه در عصر کنونی، ضروری ترین بحث پیرامون جوان، آسیب شناسی آن است که در این مقاله سعی می کنیم گوشه هایی از آنها را بررسی نماییم.
 
قلمرو و محدوده آسیب پذیری جوانان
 
همیشه منشأ آسیب ها و آفت ها، لزوماً عوامل بیرونی نیستند، بلکه در اغلب موارد، عدم استفاده صحیح از استعدادها و سرمایه ها و نداشتن برنامه برای به کارگیری قوای خدادادی موجب می شود تا اموری که برای حیات و بقای جوان ضروری هستند، خود از آسیب ها و آفات جوانی گردند؛ به عنوان مثال یکی از سرمایه هایی که در وجود جوانان به ودیعت نهاده شده، حس الگوپذیری است. اگر جوان به جای این که استعدادش را به نحو صحیح به کار گیرد و از الگوهای خوب و صالح استفاده کند، خودش را هماهنگ و همرنگ افراد نامناسب و فاقد کمال و موفقیّت در زندگی نماید، استعداد خدادادی خود را تبدیل به آسیب و آفت کرده است. بنابر این قلمرو و دامنه آسیب پذیری، فقط مربوط به عوامل بیرونی نیست، بلکه آسیب های دیگری هم بر سر راه جوان وجود دارد که باید با همت خود، از آنها پیشگیری و یا در صورت بروز، رفع کند.
 
زمینه ها و عوامل آسیب ها
 
متأسفانه امروزه آسیب های گوناگون فکری، اعتقادی، اخلاقی، روحی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی و... نسل جوان ما را تهدید می کند که پیشگیری و بلکه درمان آنها، از فوری ترین وظایف مربیان، والدین و تمام افراد و سازمان ها و اداراتی است که به نحوی مرتبط با جوانان و متصدی امور آنان هستند. اما برای حل معضلات و رفع آسیب های جوان، ابتدا باید زمینه ها و عوامل آسیب پذیری این قشر را شناسایی کرد. در این جا به قدر توان به برخی از این زمینه ها اشاره می کنیم:
 
الف . فقر معنوی: یکی از عوامل آسیب پذیری و بروز ناهنجاری در جوانان، آگاهی نداشتن در باره هستی و انسان و در یک کلمه، نتیجه عدم اعتقاد به اصول و مبانی اسلامی، خصوصاً مبدأ و معاد است. جوانی که به خداوند متعال معتقد است و با حضرتش پیوند دارد، در این هستی پهناور، هرگز خود را تنها و منزوی نمی پندارد و همیشه سعی می کند تا از جادّه انسانیت خارج نشود. چنین فردی در سختی ها و مصایب، بردبارتر و شکیباتر می شود و هیچ وقت به پوچی و سرگردانی نمی رسد و به دلیل کرامت و ارزشی که برای خویش در پیشگاه خدا به دست آورده است، سراغ بسیاری از معضلات اجتماعی نمی رود.
 
ب . تحولات دوران بلوغ: شروع مرحله بلوغ در پسر و دختر، معمولاً با تغییراتی همراه است که تحولات روانی - عاطفی مانند: زوردرنجی، احساساتی بودن، مخالفت کردن با نظر دیگران، درون گرایی و...، از جمله آنهاست. اگر این مرحله به سلامت طی نشود، باعث آشفتگی های روانی و زمینه ای برای آسیب پذیری نوجوانان و جوانان خواهد بود.
 
 
ج . ناهماهنگی بین رشد اندام و عقل: اندام نوجوانان در طول دوران بلوغ رشد چشمگیری می کند و بر تمام قوای بدنشان افزوده می شود، ولی عقلشان در آن دوران، رشد محسوسی ندارد و تقریباً در سطح قبل از بلوغ باقی می ماند. این ناهماهنگی جسم و عقل، منشأ بسیاری از خطرات در دوران جوانی است، زیرا از یک طرف با رشد جسم، قدرت اجرایی، بیشتر از دوران کودکی در اختیار جوانان قرار می گیرد و از طرف دیگر، عقلشان که راهنما و فرمانده قوای جسمانی آنان است، به وضع ایام کودکی باقی مانده و همچنان ضعیف و کم فروغ می ماند.
 
د . شخصیت انقلابی جوان (حس ماجراجویی): بدون تردید، احساسات تند و آتشینی که در نهاد جوانان قرار داده شده و تمام وجود آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند نقش مؤثّری در آسیب پذیری آنان داشته باشد. این احساسات طبیعی در جوان، به پاسخ گویی صحیح نیاز دارد تا مورد بهره برداری درست قرار گیرد، ولی متأسفانه در موارد فراوانی به این نیاز جوان در جامعه پاسخ مثبت داده نمی شود؛ به عنوان مثال محدودیت های افراطی موجود در خانواده یا جامعه و خلأ سرگرمی های سازنده، از جمله عواملی هستند که سبب تأمین این نیاز به شیوه منفی در جوانان می گردد؛ مانند: مخالفت با مقررات اجتماعی، زیر پا گذاشتن حدود و قوانین جامعه و…
 
ه . عدم تربیت صحیح جنسی: «غریزه جنسی» در انسان، یکی از میدان های مهم و پر لغزش تربیتی و از جمله غرایزی است که باید به صورتی صحیح آن را ارضا کرد، لکن نوجوان و جوانی که در طی رشد تدریجی جنسی، توجیه نشده و آموزش و تربیت صحیح ندیده است، شکی نیست که در هنگام بلوغ جنسی، دچار هیجان، اضطراب، وحشت و بحران فکری خواهد شد و به بسیاری از اعتقادات خود شک خواهد کرد و سرانجام به برخی از آسیب های اخلاقی، روحی و اجتماعی مبتلا خواهد گشت.
 
و . عدم رشد شخصیت: یکی از تمایلات طبیعی نوجوانان و جوانان این است که مانند بزرگ سالان به شخصیت شان احترام گذاشته شود. با توجه به این خصوصیت، جوان و نوجوانی که در محیط کوچک خانواده و یا جامعه مورد تکریم و احترام قرار می گیرد و نظراتش مقبول واقع می شود، علاوه بر این که موجب رشد عقلی و سازگاری او با محیط اجتماعی می گردد، سعی و تلاش می کند که خود را به پستی و ناپاکی آلوده ننماید و رفتارش شایسته این تکریم باشد؛ اما وقتی به جوان اجازه اظهار نظر داده نمی شود و خوبی ها و توانایی های او مطرح نمی گردد، احساس بی کفایتی و حقارت می کند. این فرآیند روانی، زمینه ساز بروز رفتارهای نابهنجار، انحرافات اجتماعی و بزهکاری می گردد.
 
ز . محیط اجتماعی فاسد: اگر چه خانواده، مدرسه و جامعه، سه عامل نیرومند در پایه گذاری شخصیت و ساختن خلق و خوی انسان است و آدمی خواه ناخواه تحت تأثیر این سه محیط مقتدر قرار دارد، ولی محیط اجتماعی و جامعه که آخرین کلاس ساختن اخلاق و شخصیت آدمی است، به مراتب قوی تر از آن دو عامل می باشد. کشش های اجتماعی به اندازه ای نیرومند است که عموم مردم به جزء افراد بزرگ و نوابغ، از تمام مقرراتش پیروی کرده و بدون فکر و اندیشه، خویشتن را با آداب و سنن آن منطبق می کنند. محیطِ نیرومند اجتماع قادر است به آسانی جوانان را همرنگ خود نماید و صفات و خلقیّات خانوادگی آنان را که هماهنگ روش های اجتماعی نیست، به دست فراموشی بسپارد. امام علی علیه السلام می فرمایند: «الناس بزمانهم اشبه منهم بِابائهم؛ شباهت اخلاقی مردم به محیط اجتماعی و روزگار خودشان بیشتر از شباهت به صفات خانوادگی و خلقیات پدران آنهاست.»
 
ح . دوستان ناباب: یکی دیگر از زمینه های آسیب پذیری نسل جوان، آشنا نبودن آنها با معیارهای دوست خوب است. این قشر آسیب پذیر بر اثر کم تجربگی، در دام های خطرناکی می افتند که گرگ های انسان نما بر سر راهشان قرار می دهند و در نتیجه، سعادت دنیا و آخرت خویش را تباه می سازند. دقت و تأمل در زندگی صالحان و فاسدان، این اصل اساسی را آشکار می سازد که دوستان خوب، افراد صالح می سازند و دوستان بد، افراد فاسد.
 
ط . ناهماهنگی در برنامه ریزی برای جوانان: اگر افراد جامعه، به خصوص قشر جوان که اثر پذیری فرهنگی بیشتری دارند، در مواجهه با نهادهای فرهنگی، با صداها و شعارها و عملکردهای متفاوتی مواجه گردند و هر نهادی برای آموزش مسائل فرهنگی و تربیتی جوانان، ساز جداگانه ای بزند، پر واضح است که نسل جوان در چنین آشفته بازاری دچار سردرگمی می شود. متأسفانه این واقعیت تلخ در اثر عدم هماهنگی و سیاست گذاری معتبر و واحد در موضوع فرهنگ و تربیت، در جامعه ما وجود دارد و تعلیم و تربیت صحیح نسل جوان ما را تهدید می کند.
 
 
ی . رواج فرهنگ بی بند و باری از سوی استعمار: استعمار برای سلطه فرهنگی خود در هر کشوری، ابتدا کوشش می کند جلوی هر گونه فعالیت اصیل و سازنده فکری را بگیرد و برای این منظور، ملت ها را به سرگرمی و تفریح های مبتذل و غیر سازنده و به بی بند و باری و شهوت پرستی وا می دارد. و البته در این راه و برای عملی تر شدن نقشه شومش، جوانان را بیشتر از سایر طبقات هدف قرار می دهد، زیرا جوان، خام تر است و به غفلت و بی بند و باری و لذت جویی مایل تر، و از طرفی همین جوانان سازندگان فردای هر جامعه ای هستند؛ بنابر این فکر و روح آنان همواره در تیررس نوک پیکان استعمارگران بوده است.
 
ابعاد گوناگون آسیب های جوانان
 
به همان اندازه که مقطع جوانی از لطافت و صفا برخوردار است، به همان اندازه و بلکه بیشتر، در معرض مبتلا شدن به آسیب های گوناگون می باشد. در این جا به اختصار به برخی از آسیب ها اشاره می کنیم:
 
الف . جوان و استحاله فکری و فرهنگی: از اصلی ترین و خطرناک ترین آسیب های فرا روی جوانان در کشورهای مذهبی، تضعیف عقاید و فرهنگ دینی آنهاست. گرچه نمودها و شاخص های انحرافی جوانان بیشتر در بعد اخلاقی و عملی است، لیکن بین اعتقادات انسان و اعمال او، ارتباط محکمی وجود دارد، به نحوی که انحراف فکری، انسان را به انحرافات اخلاقی می کشاند. شهید مطهری رحمه الله در این زمینه می فرمایند: «ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جست و جو کرد.»
 
ب . جوان و آسیب های سیاسی: بدون تردید، تحلیل مسائل سیاسی جهان، دقت در گفتار و رفتار سیاست مداران و طرز تصمیم آنها در موارد مختلف، نقش مؤثری در شکفتن عقل و پرورش فکر و توسعه هوش و رشد شخصیت جوانان دارد، لکن مسائل سیاسی در نظر جوانان، به قدری مطبوع و دل پذیر و محرّک و پر هیجان است که در بعضی مواقع افکار آنان را درا ختیار می گیرد. در سراسر جهان و در تمام ادوار، بسیار اتفاق افتاده که جوانان پاک دل و کم تجربه به دلیل تمایل شدیدی که به مسائل سیاسی داشته اند، اغفال شده و باندها و عناصر فاسد و فرصت طلب، با عناوین جذاب و فریب دهنده، این نیروی عظیم را به نفع مقاصد سوء خود به کار گرفته و آنان را دچار سقوط و تباهی کرده اند.
 
ج . جوان و اعتیاد: یکی از وحشتناک ترین آسیب هایی که نه تنها جوانان عزیز، بلکه ملت های جهان را تهدید می کند، مسئله اعتیاد به مواد مخدر است. این پدیده خطرناک، امروزه به صورت یک معضل حل نشدنی تمام کشورها را به خود مشغول کرده است. در گرایش به این ماده خانمان سوز، معمولاً عوامل خانوادگی و اجتماعی به صورت مکمّل عمل می کنند. وجود پدر و مادر معتاد، فقر مادی خانواده، کمبودهای فرهنگی و آموزشی، ستیز و جدایی والدین و همچنین خانواده و طبقات مرفّه که در آنها ثروت مادی با فقر فرهنگی آمیخته می شود، به ایجاد زمینه های اعتیاد کمک می کند.
 
د . جوان و انحرافات جنسی: برنامه های مهیّج جنسی که امروزه با بروز و ظهور فراورده های جدید هنری و توسعه رسانه های گروهی رو به گسترش است، زمینه ساز انحرافات جنسی جوانان می باشد. با توجه به این که صرف دیدن این گونه برنامه ها، نیاز جنسی جوانان را تأمین نمی کند، آتش این غریزه در آنها شعله ورتر شده و به مسائل ضد اخلاقی و جنسی منجر می شود.
 
ه . جوانان و بی هویتی: در دنیای امروز، اغلب پدران و مادران اصرار دارند که فرزندانشان در زمینه علوم مختلف پیشرفت کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که همه علوم در فیزیک، شیمی، اقتصاد و... خلاصه نمی شود، که علم به خویشتن و خود را یافتن، از «برترین» علوم است. در اهمیت این علم همین بس که پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله فرمودند: «آن کسی که خود را بشناسد، خدای خویش را شناخته است.»
 
 
با اندکی تأمّل در احادیثی که انسان را به خودشناسی دعوت کرده، به این نکته پی می بریم که هدف از آن، وادار کردن انسان و مخصوصاً جوانان به تفکر بوده تا دریابد که کیست و چیست؟ چه نقاط ضعف و قدرتی دارد و چه امکاناتی برای رشد او فراهم شده است؟
 
در سایه این تفکر است که می توان گفت جوان، هویت خودش یعنی «منِ حقیقی و متعالی اش» را به دست آورده است. اما اگر از این تفکر فاصله بگیرد و خود را همیشه در ساختار حیوانی مشاهده کند و یا اجازه دهد دیگران وجودش را به دلخواه خود بسازند، هویت حقیقی خویش را به دست نخواهد آورد. این بی هویتی باعث کاهش ارزش مفاهیم دینی و قدسی در نزد او و رو آوردنش به مفاهیم دنیوی و ناسوتی می شود.
 
و . جوان و لغزش در انتخاب الگو: پر واضح است که روحیه تقلید و الگو پذیری، یکی از ویژگی های دوران جوانی است. نفس تقلید و الگو پذیری، امر مذمومی نیست تا بر جوان خرده گرفته شود، بلکه یکی از اشتباهاتی که در بین مردم و به خصوص جوانان بیشتر رایج است، اشتباه در محدوده شایستگی الگوهاست؛ برای مثال جوانی که شیفته مقام هنری، علمی، ورزشی و حتی معنوی فردی می شود و در نتیجه این شیفتگی، مترصّد است تا در نحوه حرف زدن، لباس پوشیدن، نشستن و برخاستن هم از او تقلید کند، دچار لغزش در الگو پذیری شده است. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «ایّاک أن تنصب رجلاً دون الحجّهٔ فتصدّقه فی کلّ ما قال؛ بر حذر باش از این که کسی را بدون دلیل و حجت به عنوان الگو برای خود نصب کنی و او را در هر چه می گوید، تصدیق و تأیید نمایی.»
 
نقش عوامل مختلف در آسیب شناسی و آسیب زدایی
 
در حل مشکلات و معضلات جوانان، بخش مهمی از کار بر عهده خود آنان است. مهم این است که خود جوان، آسیب ها، آفات جوانی و عوامل و زمینه های آنها را بشناسد و مسئولانه به فکر چاره و تدبیر امور خویش باشد؛ اما در این میان دیگران نیز وظایفی بر عهده دارند که به تعدادی از آنها به صورت گذرا اشاره می کنیم:
 
1 . وظایف والدین
 
والدین از یک طرف، مسئولیت مهمی در راه هدایت فرزندان خود دارند و از طرف دیگر، به طور ناخود آگاه، الگوی عملی و رفتاری برای فرزندانشان هستند و در تعلیم و تربیت آنان نقش اول را ایفا می کنند. از این رو لازم است که ویژگی ها و روحیات جوانی و طرز رفتار با آنان را به خوبی بشناسند تا در نحوه تعلیم و تربیت فرزندانشان دچار مشکل نگردند. «بدون تردید یک قسمت از طغیان و عصیان جوانان، ناشی از اَعمال ناسنجیده پدران و مادران است. تحقیر و سرزنش های غیر صحیح، سخت گیری ها و خشونت های بی مورد، مخالفت ها و انتقادهای نابجای پدران و مادران، فرزندان جوان را خشمگین و غضب آلود می کند و آنان را به ستیزه جویی و تجاوز کاری وا می دارد. غالب پدران و مادران دارای حسن نیت هستند، ولی نمی توانند روحیه و احتیاجات فرزند خود را درک کنند و در بیشتر اوقات همان اشتباهاتی را مرتکب می شوند که پدران و مادران خودشان در تربیت آنها مرتکب شده اند... آن وقت از خود می پرسند: چرا فرزندان ما از ما فرار می کنند و نمی خواهند در هیچ کاری با ما مشورت کنند.»
 
روش معقول و مؤثر در مورد جوانان این است که والدین، خود را در موقعیت آنها قرار دهند و از دیدگاه آنان به مسائل بنگرند، شخصیت جدیدشان را به رسمیت بشناسند، خود را مسئول هزاران ابهام و سؤال آنها بدانند و برای ایشان راهنمای خوبی باشند. پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمودند: «رحم اللّه والداً أعان ولده علی برّه؛ رحمت الهی بر پدری باد که فرزند خویش را در انجام نیکی و خیر یاری نماید.»
 
2 . وظایف دولت و جامعه
 
در بحث مهم آسیب شناسی و آسیب زدایی جوانان، نمی توان نقش و تأثیر پر اهمیت دولت را در این زمینه نادیده گرفت، چرا که شیوه و روش مملکت داری و برنامه ریزی های سیاسی و اقتصادی، بر تفکر خانواده ها تأثیر می گذارد و آنان نیز فرزندان خودشان را با همان طرز تفکر تربیت می کنند. امام علی علیه السلام می فرمایند: «الناس بأمرائهم أشبه منهم بِابائهم؛(13) مردم در روش های اخلاقی و صفات اجتماعی، به حکومت های خود بیشتر شباهت دارند تا به پدران خویش.»
 
اکنون که سیاست و اقتصاد جامعه همانند فرهنگ، نقش پر اهمیت و انکار ناپذیری در جلوگیری از انحرافات جوانان دارد، ایفای این نقش در صورتی عملی است که سیاست دولت در برنامه ریزی و تدبیر مردم در شئون مختلف به گونه ای باشد که عوامل رشد تقوا را افزایش دهد و از عوامل شهوت زا و تقویت کننده شهوات به خصوص غریزه جنسی، جلوگیری نماید. این کار زمانی تحقق می پذیرد که تقویت نیروی ایمان و آگاهی دادن جوانان به شخصیت و هویت خودشان، در رأس برنامه های فرهنگی جامعه باشد. در برنامه ریزی های اقتصادی نیز دولت باید به اصل عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، دوری از اسراف و تبذیر، نفی سودجویی و دزدی و اختلاس و تولید نکردن کالاهای مبتذل... توجه کند تا راه رسیدن به یک زندگی ساده برای همه فراهم آید، زیرا کودکان خانواده های فقیر اغلب گرفتار محرومیت و کمبود هستند و همواره در خود احساس عقب افتادگی می کنند. این احساس تلخ، روح و روان آنها را تیره می کند و باعث می شود در برخوردهای اجتماعی و ابراز شخصیت دچار مشکل شوند. و این، خود زمینه و عاملی برای آسیب پذیری آنها در جامعه می گردد.
 
لغزش ایمان بود، زاییده فقر و نیاز
 
ورنه هیچ آلوده دامن، دزد مادرزاد نیست
 
علاوه بر دقت در برنامه ریزی های اقتصادی، ایجاد محیطهای سالم تفریحی، تربیتی و ورزشی به قدر کافی، پر کردن اوقات فراغت جوانان به نحو مطلوب، جلوگیری از ورود پوشاک خارجی و مبتذل به داخل کشور، حمایت از تولید کنندگان داخلی و... از عوامل سازنده در کنترل و اصلاح انحرافات اجتماعی به خصوص انحرافات جنسی است. مضافاً این که کوشش در جهت تقویت باورهای دینی و توجه به خدا و آخرت از طریق مواد آموزشی درسی، توسعه فرهنگ اقامه نماز در جامعه و مدارس، ساخت برنامه های هنری و جذاب دینی، تهیه برنامه های تربیتی و اجرای خوب و دقیق آنها در مدارس، گزینش افراد صالح و مسئولیت شناس و کاردان برای امر تربیت جوانان و نوجوانان، کنترل برخوردهای نامطلوب اجتماعی در مدارس، خیابان ها، سازمان ها، ارگان ها و... همگی از وظایف دولت، البته با کمک گرفتن از نیروهای مردمی و عالمان جامعه است.
 
3 . وظایف پاسداران دین و حوزه های علمیه
 
بدون تردید از وظایف حوزه های علمیه و مبلغان دینی، رهبری نسل جوان در امر دین است، اما نکته قابل توجه در ایفای این نقش بزرگ، روش برخورد با نسل جوان است. عدم برخورد منطقی و درست، آنان را به سوی انحرافات سوق می دهد. نباید در برخورد با جوان، برخوردی انتقادی و مذمّت گونه، توأم با پرخاش و دهن کنجی را در پیش گرفت و نیز نباید در تعریف و تمجید از او، افراط کرد تا مغرور شده و از نقاط ضعفش غافل شود.
 
شهید مطهری می نویسد: « چاره کردن این انحرافات ( انحرافات فکری و اخلاقی ) بدون در نظر گرفتن مزایا؛ یعنی ادراکات و احساسات و آرمان های عالی که دارد، و بدون احترام گذاشتن به این ادراکات و احساسات، میسّر نیست... اگر بخواهیم به این امور بی اعتنا باشیم، محال است که بتوانیم جلوی انحرافات فکری و اخلاقی نسل آینده را بگیریم.»
 
از نکات دیگری که در امر رهبری دینی نسل جوان باید به آن توجه داشت، این است که تلاش شود تا دین با زبان نسل جدید و منطق خاصّ او به وی عرضه گردد. بر خلاف برخی از افرادی که بدبینانه به جوانان نگاه می کنند و طبقه جوان را دور از دین و معنویات می پندارند، اگر دین به زبان و منطق خاصّ او به وی عرضه گردد، به راحتی پذیرفته و جذب دین و معنویات می شوند. شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «اگر مشکلی در راهنمایی این نسل باشد، بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او با منطق و زبان خودش است و در این وقت است که هر کسی احساس می کند این نسل بر خلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد، لجوج نیست؛ آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد.»
 
 
علاوه بر این دو نکته، اگر حاکمان جامعه دینی و در حقیقت متولیان دین، در لباس دین، توجهی به آداب و رسوم دینی نداشته و به آن عمل نکنند و اراده و باور دینی شان در عمل، نمونه و الگو نباشد، این روش به روح و روان جامعه خصوصاً جوانان عزیز هم سرایت می کند و باور آنان را نیز مخدوش می سازد و دیگر در حفظ آداب و رسوم دینی آن چنان که باید، کوشا نخواهند بود.
 
khabarijat.ir
 
نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات استان گلستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک